Lehr- und Forschungsgebiet Phoniatrie, Pädaudiologie
und Kommunikationsstörungen (Lehrstuhlinhaberin:
Univ.-Prof. Dr. Chr. Neuschaefer-Rube)

Bernd J. Kröger: teaching


As a start: Some interesting discussions on building biologically inspired brain models: Video_Eliasmith_2013, Video_Eliasmith_2015(from_5min_bis).
Basics: a brain model of the mental lexicon: brain_model_lexicon.pdf

Brain Modeling Course: sensorimotor and cognitive aspects

NeuroPhonetics I and II: The Neurobiology of Speech Processing [In German]

Topics for LEFO-MasterTheses (Supervisor: Prof. Dr. Bernd J. Kröger)

  1. Development and testing of a mobilephone-App for voice or speech therapy (e.g. voice disorders, apraxia of speech, aphasia, ...)
  2. Modeling semantic interferenc and potential implications for disordered speech
  3. Differences in processing of speech and singing in the brain
  4. The prosody of Jazz, Pop, and Rock singing: on the interaction of voice and articulation
  5. Quantiative measurement of hoarseness using Praat (freeware for measuring breathiness and roughness)
  6. Interrelations between developmental language impairment and dyslexia (literature work considering neurophysiological aspects)
  7. Interrelations between auditory processing disorder (APD) and dyslexia (literature work considering neurophyisological aspects)
  8. Voice: Classification of normal and disordered voice quality: the production-perception approach (mirror neuron based)
  9. Speech acquisition: Building up a mental syllablary using an articulatory model
  10. Auditory processing disorder: Developing a combinded identification-discrimination test as a diagnosis tool for auditory processing disorders
  11. AOS (diagnosis, therapy)
  12. Dysarthria (diagnosis, therapy)
  13. Disorders of speech and langauge development (diagnosis, therapy)

Themen für LEFO-Masterarbeiten (Betreuer: Prof. Dr. Bernd J. Kröger)

  1. Entwicklung und Testung einer Mobiltelefon-App zur Stimm-, Sprech- oder Sprachtherapie (z.B. Stimmstörung, Sprechapraxie, Aphasie, ...)
  2. Modellierung semantischer Interferenz und mögliche Implikationen für gestörte Sprache
  3. Unterschiede in der Verarbeitung von Sprechen und Singen im Gehirn
  4. Zur Prosodie des Gesangs in Jazz, Pop, and Rock: Die Interaktion von Stimme und Artikulation
  5. Quantitative Messung von Heiserkeit mittels Praat (als einzige freie Software, die es erlaubt Behauchtet und Rauigkeit zu messen)
  6. Wechselbeziehungen zwischen Sprachentwicklungsstörungen (SES, SEV) und Dyslexie (Literaturarbeit unter Einbeziehung der Neurophysiologie)
  7. Wechselbeziehungen zwischen auditiver Verarbeitungs- und Wahrnehmungssstörung (AVWS) und Dyslexie (Literaturarbeit unter Einbeziehung der Neurophysiologie)
  8. Stimme: Klassifikation von normaler und gestörter Stimmqualität: Der Produktions-Perzeptions-Ansatz (Spiegelneuronen-basiert)
  9. Spracherwerb: Aufbau eines mentalen Silbenspeichers mittels eines Artikulationsmodells
  10. Auditive Verarbeitungs- und Wahrnehmungsstörung: Entwicklung eines kombinierten Identifikations-Diskriminations-Tests als Baustein zur Diagnose von AVWS
  11. Sprechapraxie (Diagnostik, Therapiestudien)
  12. Dysarthrie (Diagnostik, Therapiestudien)
  13. Störungen der kindlichen Sprech-/Sprachentwicklung (Diagnostik, Therapiestudien)

Hands-On Trainings [In German]